På konferens med doktorander

Sedan 2017 deltar upp till sex doktorander från humanistiska fakulteten vid SU varje år i en konferens som initierades 2016 av min dekankollega vid University of Cambridge, professor Christopher Young. Tanken med konferensen var att låta doktorander arrangera en internationell konferens för andra doktorander och att detta skulle vara ett led i deras forskarutbildning. Projektet finansieras sedan starten av The Arts and Humanities Research Council, och inom programmet ”Doctoral Training Partnership” får doktoranderna planera och genomföra en större konferens. Förutom Humfak (och därmed humanistiska fakultetens forskarskola) vid SU ingår sedan starten MIT, National Australian University och universitetet i Köln och sedan några år även Open University, Oxford – och så Cambridge så klart.

Precis som vid många större konferenser ingår sociala aktiviteter i form av middagar, stadsvandringar, museibesök m.m. I år ägde konferensen rum i Oxford och hölls på colleget Lady Margaret Hall, där alla deltagare också bodde. Liksom tidigare år var det en mångvetenskaplig konferens där doktoranderna gavs möjlighet att lära känna inte bara varandra under tre intensiva dagar utan också olika ämnesområden inom humaniora. Årets tema, Entanglements, lockade många deltagare och diskussionerna var intensiva och engagerade. Jag deltog i min egenskap av dekan och ledde några paneler, men det var våra SU-doktorander som genom sina presentationer främst bidrog till de vetenskapliga samtalen. Jag låter därför deras röster avsluta detta inlägg och hoppas att kommande fakultetsledning får en ny inbjudan till konferens 2024.

  • För mig personligen var den största fördelen med denna konferens dess bredda utbud av olika föreläsningsämnen, det är sällan (eller aldrig) jag får lära mig om möbler från Ming dynastin samtidigt som politiken bakom publiceringen av en judisk-arabisk tidskrift i Palestina eller kampen att få aboriginers skelett tillbaka i Australien. Jag hade dessutom många väldigt intressanta diskussioner med andra doktorander som kunde berätta för mig om deras forskning även när jag inte kunde närvara på just deras seminarier. Arrangörerna var mycket generösa med mat, utbud av aktiviteter och boenden vilket underlättade för givande samtal och en riktig Oxfordupplevelse.  // Scarlett Mannish, SveFler
  • Jag skulle beskriva AHRC-konferensen som inspirerande och en chans att bli påmind om det större sammanhang man är en dela av som doktorand och akademiker.
  • En bred konferens som den här är ett utmärkt tillfälle att öva sig i att presentera sin forskning på ett lättfattligt men intellektuellt stimulerande sätt. Trots att det är vad som krävs för såväl den tredje uppgiften som för att söka projektmedel är det sällan där man lägger krutet som doktorand.
  • Så som akademin ser ut idag tror jag att sådana här sammanhang blir allt viktigare, sammanhang där vi kan hitta produktiva skärningspunkter mellan forskning inom olika ämnen.
  • En mycket givande konferensupplevelse. Gillade det breda och ämnesöverskridande anslaget, som gjorde att jag fick möjlighet att diskutera och presentera min forskning med doktorander från andra humanistiska ämnen. Det var också mycket roligt att få en inblick i Oxfords anrika studentliv och historia, då det ingår såväl middagar som guidade turer i programmet.
  • AHRC var en vänlig och välkomnande konferens med många roliga samtal, inte minst mellan presentationerna. Jag kan tänka mig att den skulle vara perfekt för någon som inte har så stor konferensvana, men även för den som varit på några internationella konferenser tidigare fanns goda möjligheter till nätverkande och utbyte av idéer.
  • Mitt övergripande intryck var att det var mycket stimulerande, roligt och inspirerande att få ta del av så mycket forskning från olika fält och discipliner. Den forskning som presenterades var inte sällan ganska långt ifrån min egen. Av den anledning var värdet av konferensen, för mig, att få en större överblick över humaniora som ämne och vilka frågor som anliggande fält arbetar med, snarare än att få konkreta uppslag eller feedback kring mina egna konkreta forskningsfrågor.

Ett varmt tack till årets deltagande SU-doktorander!

// Elisabeth Wåghäll Nivre

Lämna en kommentar